perjantaina, lokakuuta 13, 2006

Vaihdoista

Töiden lomassa piti ottaa pikkutauko ja lueskelin vähän blogeja. Tuulian blogissa sattui silmään juttu vaihdoista ja vaihtojen tuloksista.

Näitä erilaisia vaihtoja tai muita useamman ihmisen välisiä kisailuja käsityömaailmassa riittää. Minä olen jo pidempi aika sitten tullut siihen tulokseen että on parempi etten niihin itse osallistu. Lankahamsterit ja neuleolympialaiset ovat sikäli eriasia että niissä kisailu liittyy ihan omaan itseen, niihin ei kuulu mitään sosiaalisia paineita tehdä jotain toiselle.

Itse päätin etten mihinkään näihin vaihtoihin osallistu ensinnäkin siksi että oma aikani on minulle kallisarvoista ja haluan käyttää aikani juuri omiin tarpeisiini. Toiseksi siksi että en halua saada sellaisia "lahjoja" tai vaihdon tuloksia toiselta joihin en ole tyytyväinen. Minulla ei ole mitään tarvetta kerätä tavaraa komeroihini vaan epämiellyttävät jutut poistuvat silmistäni aika nopeata tahtia (olinpa sen tehnyt minä tai joku muu). Jos minulla on aikaa tehdä jotain jollekulle toiselle, teen sen ilman mitään aikatauluja. Tämä saattaa jostakusta kuulostaa itsekkäältä, mutta ainakin tämä takaa sen että minä en ole kenellekään toiselle pahaa mieltä aiheuttamassa mukavan harrastuksen kautta.

7 kommenttia:

  1. Minulla on vähän sama periaate. En halua sitoa harrastusta mihinkään aikatauluun, en osaisi päättää mitä ostan/teen vaihtoparille, ja onhan siinä vielä se mahdollinen ei-mieluisuusaspektikin. Tosin se taitaa olla näistä syistä vähäisin. Itseni tuntien stressaisin vain liikaa, ja stressi pilaisi koko jutun. Ja koska haluan harrastuksen olevan iloista ja rajatonta, en osallistu näihin langattomiin enkä hamstereihinkaan.

    VastaaPoista
  2. Niin, oma huivivaihtoparini ei huivista edes kiittänyt. Myöhemmin kysyin tuliko perille, vastasi vain lyhyesti että tuli. Jäi kyllä paha maku suuhun. Pahoittelut nimettömästä kommentista.

    VastaaPoista
  3. Juu, mä en kanssa tykkään osallistua. Lapasvaihdossa olin mukana koemielessä. Se oli ihan hyvä ja onnistunut kokemus mutta se riittää mulle. Tein ja sain kivat lapaset.

    VastaaPoista
  4. Samma här.. Ja omaan päätökseeni vaikuttaa myös budjettini. Postitus on mielestäni kallista. Vaikka ohimennen ajatellen ei se muutama euro nyt niin paljolta tunnu, ei köyhällä opiskelijalla ole varaa aina ajatella että "ei se nyt paljoo ole.." Ja aikataulut stressaa myös. Ja käsityöt toimivat minulla paremmin stressinpoistajana kuin niiden aiheuttajana. Mutta kiva silti seurata sivusta muiden vaihtelua ja iloisia yllätyksiä :) Ehkä minäkin joskus tulevaisuudessa voin osallistua, mikäli näitä vaihtoja keksitään lisää tai uusitaan.

    VastaaPoista
  5. anonymous: Niinpä, tuota juuri tarkoitin. Kiitollisuus puuttuu varsinkin jos tehty tuote on epämieluisa (tai ei muuten oo aikaa/halua kiitellä). Tutulle lahjaksi tekeminen on ihan eri juttu.

    VastaaPoista
  6. Hyvin on jo aiemmissa kommenteissa kiteytetty minunkin syyni olla menemättä mukaan vaihtoihin ym. Postihan näistä taitaa eniten hyötyä.

    VastaaPoista
  7. Minäkin osallistun ja teen vain juttuja, jotka tuntuvat itsestäni hyvältä ja niitä vaihtojutut eivät itselleni ole. Langaton lokakuu on ihan kiva leikkimielinen juttu, eikä sitä kukaan varmaan tosissaan ota. En pidä kävijälaskurini arpajaisia enkä juurikaan osallistu muiden arpajaisiin. Jos blogini elää 1 vuotiaaksi sitä haluaisin sitten juhlistaa. Onneksi tämä neuleblogimaailma on ystävällinen ja jokaisen saa olla oma itsensä ja samanhenkiset löytävät toisensa.

    VastaaPoista